De natuurlijke transformatie van TomTom

TomTom is een goed voorbeeld van de verwezenlijking van de digitale transformatie. Christiaan De Backer, chief information officer (CIO) bij het navigatiebedrijf, vertelt in de nieuwe editie van Inzake over de cultuur die daarvoor nodig is. ‘Het zit in de mens om vooruitgang te omarmen.’

TomTom introduceerde begin deze eeuw de bekende ‘routekastjes’ voor op het dashboard. Maar inmiddels heeft TomTom meer consumentenproducten, zoals sporthorloges en actiecamera’s, en concentreert het bedrijf zich steeds meer op de ontwikkeling van softwaretoepassingen op het gebied van locatiebepaling en mobiliteit.

Digitale transformatie is noodzaak

De Backer: ‘Die transformatie is vrij natuurlijk verlopen. Bij het ontstaan van TomTom was eigenlijk al duidelijk dat we het met één product niet zouden redden. In deze tijd is een digitale transformatie ook een noodzaak. Als je daar als bedrijf nu niet mee bezig bent, overleef je het op den duur niet. En als je denkt dat het in jouw sector niet zo’n vaart loopt, is de kans nog het grootst dat je het niet redt.’

De klant altijd centraal

‘Je moet daar ook niet angstig mee omgaan’, vervolgt De Backer. ‘Ik zie in de digitalisering vooral mogelijkheden. Het creëert een raamwerk waarin je je bedrijfsvoering opnieuw kunt uitvinden en dat je ertoe dwingt na te denken over nieuwe diensten en producten. Waarbij de klant altijd centraal staat. Dit is iets wat ik ook zie als een positieve ontwikkeling in de digitale wereld: inmiddels gebruiken we technologie om nieuwe en betere diensten naar de klant te brengen.’

Innovatieve cultuur

‘Om die transformatie te kunnen maken, is een juiste innovatieve cultuur binnen een bedrijf nodig. Je moet innovatie toelaten en accepteren dat niet alle ideeën een succes worden. Kijk ook wat er in andere industrieën gebeurt en leer daarvan. Het werken met scenario’s vind ik ook erg belangrijk. Op die manier verklein je de kans op verrassingen, zonder overigens te weten welk scenario het juiste is.’

Dit is een korte versie van een interview met Christiaan De Backer, CIO van TomTom. Het interview is ook te lezen in de nieuwe editie van ons corporate magazine Inzake, die grotendeels in het teken van digitalisering staat.

Publicaties