Start-ups belangrijk bij disruptie e-commerce

Start-ups spelen een belangrijke rol in de disruptie van de e-commercesector. Zij bouwen voort op bestaande infrastructuren en zorgen voor een andere mindset als het gaat om innovatie. Dat blijkt onder meer uit de publicatie Insights in E-commerce 2017, een resultaat van de samenwerking tussen het versnellingsprogramma Startupbootcamp en PwC.

Technologie, consumentengedrag en menselijke creativiteit samen vormen volgens de publicatie de belangrijkste stimulans voor veranderingen in de e-commercesector. De consument staat centraal als het gaat om technologische ontwikkelingen en de interactie tussen mensen is steeds belangrijker geworden. Alle spelers in het ecosysteem zorgen samen voor het succes van e-commerce. Toch hebben start-ups een speciale rol bij deze veranderingen. ‘Start-ups geven ons inzicht in de toekomst, waarin technologie de ruggengraat vormt en creativiteit de grootste drijfveer voor verandering is’, zegt Vienna Seltenrijch van PwC.

Vijf sleutelontwikkelingen

Volgens Startupbootcamp en PwC zijn er vijf sleutelontwikkelingen in de e-commercesector en een aantal onderliggende patronen die hier direct of indirect verband mee houden. De tien meest veelbelovende start-ups van het e-commerceprogramma van Startupbootcamp stimuleren verandering in deze onderliggende patronen. Zij spelen een cruciale rol als het gaat om:

  • de prijs/waarde-discussie;
  • technische HR-oplossingen voor het aantrekken van het juiste talent;
  • het gebruik van realtimedata van klanten;
  • de rol van consumenten in de deeleconomie; en
  • het managen van persoonlijke relaties in conversational commerce.

Groeiversnelling van bedrijven

De bevindingen in Insights in E-commerce 2017 zijn gebaseerd op de ervaring die PwC en Startupbootcamp hebben met de groeiversnelling van bedrijven, eigen research en marktinformatie van de laatste twaalf maanden. Door het vergelijken van marktonderzoek, SBC-aanmeldingen en kennis en ervaring met het ecosysteem werden de sleutelontwikkelingen en de onderliggende patronen die het ecosysteem van e-commerce tot 2020 grotendeels bepalen, duidelijk.

Innovatieve oplossing rond e-commerce

Startupbootcamp organiseerde onlangs met PwC de Client & Partner Sneak Preview. Tijdens dit evenement gaven tien start-ups van het e-commerceprogramma van Startupbootcamp een pitch om hun innovatieve oplossing rond e-commerce onder de aandacht te brengen. PwC-partner en technologie-expert Ilja Linnemeijer was daar ook aanwezig: ‘We kregen een kijkje in de keuken van start-ups. Hoe opereren, innoveren en leren zij? Dit was enorm inspirerend, zowel voor mij als voor onze hele organisatie.’

Startupbootcamp in Amsterdam heeft al jaren een succesvol versnellingsprogramma dat helpt innovatieve ideeën van start-ups op de markt te brengen. PwC is partner van Startupbootcamp (SBC) en participeert in het Nederlandse e-commerceprogramma van SBC. Wilt u hierover meer informatie? Neem dan contact op met Ilja Linnemeijer of  met Vienna Seltenrijch.

 

 

 

Publicaties