FuelUp: de schakel tussen bedrijven en technologie

FuelUp, een online platform dat bedrijven en (nieuwe) technologieën met elkaar verbindt, heeft door unieke machinelearning-algoritmen een almaar groeiende wereldwijde database opgebouwd. Met behulp van geavanceerde zoektechnologie kunnen bedrijven in contact komen met nieuwe technologieën uit allerlei bedrijfstakken over de hele wereld.

‘De technologieën die bedrijven nodig hebben om te innoveren en nieuwe producten en diensten te ontwikkelen, zijn er. Maar je moet ze wel weten te vinden’, zegt Lucy Howie, CEO van het in Amsterdam gevestigde FuelUp. ‘Wij zijn continu bezig om op basis van een groot aantal externe bronnen nieuwe technologieën en ideeën te verzamelen. Elke week komen er nieuwe technologieën in onze database bij. Door het unieke lateraal denken van FuelUp te combineren met de zoekalgoritmen, komen er technologieën en ideeën boven water bedrijven die we anders nooit gevonden zouden hebben.’

Grote bedrijven en start-ups kunnen elkaar aanvullen

Veel grotere bedrijven denken dat start-ups op hen zitten te wachten zodat zij kunnen samenwerken. Howie: ‘Start-ups zijn soms wat wantrouwig ten aanzien van grote bedrijven omdat ze bang zijn dat die hun idee stelen of hen willen inlijven.’ Howie bekijkt het van de positieve kant: zij is van mening dat bedrijven en start-ups of scale-ups elkaar kunnen aanvullen. ‘Grote bedrijven hebben de middelen – schaalgrootte en financiën – maar zij zijn vaak tamelijk log als het gaat om verandering en innovatie. Kleine bedrijven zijn wendbaar en hebben vaak een verfrissende blik op mislukken, leren, bijstellen en opnieuw beginnen.’

Randvoorwaarden voor succesvolle innovatie

‘Om succesvol te innoveren, moeten ook grotere bedrijven verder kijken dan hun neus lang is’, aldus Howie. ‘FuelUp zorgt dat (grote) bedrijven de technologie kunnen vinden die zij nodig hebben voor de innovatie waarnaar zij op zoek zijn. Wij hebben het voordeel dat wij niet gebonden zijn aan een bepaalde bedrijfstak; we zoeken nieuwe technologieën door alle bedrijfstakken heen. En door middel van onze manier van denken zorgen we ervoor dat onze klanten bij hun zoekresultaten ook dat bredere overzicht krijgen. Een overzicht over het hele technologielandschap.’

Innovaties die de wereld veranderen

‘Wat het allemaal zo interessant maakt, is dat we innovaties mogelijk maken die de wereld zullen veranderen’, zegt Howie enthousiast. ‘De technologie die we zien, is fantastisch. We komen bijvoorbeeld in innovatielabs met robots. Het is allemaal even fascinerend, en het geeft me nieuwe hoop voor onze wereld.’

De Google van de technologie

Het doel van FuelUp voor de korte termijn is een wereldwijd platform met een miljoen gebruikers. Ook wordt hard gewerkt aan het uitbreiden en opschalen van de techscouting-dienst. Howie: ‘Een van onze klanten noemde ons onlangs de “Google van de technologie”. En dat klopt eigenlijk wel, hoewel veel van de technologieën die wij vinden, waarschijnlijk niet zo eenvoudig te vinden zijn op Google. Door onze algoritmen en de voortdurende update die we uitvoeren met onze eigen technologie, vinden we dingen die heel moeilijk op een andere manier te vinden zijn.’

Dit is een korte versie van het interview met Lucy Howie in ons digitale magazine Inzake. Lees hier het hele interview.

Publicaties