Financieel dienstverleners kiezen voor digitale topmanager

Negentien procent van de 2500 grootste bedrijven wereldwijd heeft een Chief Digital Officer (CDO) in dienst om hun digitale transformatie te leiden. CDO’s zijn vooral populair onder Europese ondernemingen, en met name in de financiële dienstverleningssector. Dat blijkt uit onderzoek van Strategy&, een onderdeel van accountants- en adviesbureau PwC.

De CDO wint aan terrein. ‘Bijna een op de vijf bedrijven heeft een CDO. Dat lijkt bescheiden, maar is driemaal zoveel als het jaar daarvoor. Daarbij is de functie nog relatief nieuw. 60 procent van de digitale leiders is in de afgelopen twee jaar benoemd’, aldus Edgar Simons, digital expert bij Strategy&. Er is een verschuiving in de achtergrond van CDO’s merkbaar. Waar vorig jaar vooral topmanagers uit de marketing en verkoop met de scepter zwaaiden, staan nu steeds vaker IT’ers aan de top. Hun aandeel steeg van 14 naar 32 procent in een jaar tijd.

Europa aan de leiding

De grootte van de onderneming, plaats en sector beïnvloeden het al dan niet hebben van een CDO. Zo lopen grotere ondernemingen voorop in het benoemen van een digitale topmanager. Europese bedrijven staan hier het meest voor open: 34 procent heeft een CDO in dienst. Noord-Amerika volgt met 23 procent. Daarnaast speelt de sector een rol. Benoemingen in de financiële dienstverlening komen het vaakst voor. Ruim de helft van de Europese verzekeringsmaatschappijen (53 procent) heeft bijvoorbeeld een digitale leider.

Uitdaging

Een CDO is nuttig, omdat digitale transformatie een steeds grotere rol speelt bij ondernemingen. Het is daarom van strategisch belang om het niet langer te verdelen onder de verschillende bedrijfsonderdelen, maar samen te brengen onder een gezamenlijke digitale strategie, waarbij een persoon aan het roer staat. Volgens Simons staat de digitale baas voor een grote uitdaging: ‘Een CDO moet enerzijds nieuwe digitale applicaties ontwikkelen, maar anderzijds aandacht houden voor de oude systemen die al jarenlang een cruciale rol spelen in de bedrijfsvoering.’

Publicaties