Internetreclame groeit explosief, maar traditionele reclame blijft relevant

Marketeers moeten niet al hun reclamebudget blind inzetten op internetreclame, maar ook blijven openstaan voor andere (traditionele) reclamevormen. Dit is de belangrijkste boodschap van PwC’s mediaspecialisten Ennèl van Eeden en Casper Scheffer in het artikel Advertising: it’s all in the mix, onderdeel van PwC’s Entertainment & Media Outlook for the Netherlands 2017-2021.

In de aanloop naar de feestdagen worden consumenten online bestookt met bijvoorbeeld Black Friday– en Cyber Monday-advertenties met speciale aanbiedingen. Deze grote stroom online advertenties past bij de verschuiving van advertentiebestedingen naar online kanalen die de afgelopen tien jaar plaatsvond. ‘Internetreclame is booming, maar ik denk dat traditionele media nog steeds belangrijk zijn. Een succesvolle reclamecampagne valt of staat met de juiste balans tussen traditionele en digitale reclame-uitingen’, zegt Ennèl van Eeden.

Uitgaven internetreclame

Onderzoeksresultaten in de Entertainment & Media Outlook for the Netherlands 2017-2021 laten zien dat de totale uitgaven aan internetreclame dit jaar uitkomen op 1,86 miljard euro. Vergeleken met een totale reclamemarkt van 3,66 miljard betekent dit dat de internetreclame-inkomsten hoger uitkomen dan alle andere reclamesegmenten samen. Het voorspelde jaarlijkse groeipercentage (CAGR) van internetreclame in de periode 2017-2021 is 7,7 procent tegenover 3,3 procent voor de totale reclame-uitgaven.

Traditionele media

‘Vooral gedrukte media, dat wil zeggen kranten en consumententijdschriften, voelen de gevolgen van de overstap naar internetreclame’, zegt Scheffer. ‘Print blijft marktaandeel verliezen terwijl radio- en outdoorreclame voorlopig grotendeels niet beïnvloed lijken door de groei van internetreclame. Nieuw dit jaar is dat televisie het erg moeilijk heeft door de concurrentie van online videoplatforms zoals Netflix en YouTube.’

Videoreclame laat explosieve groei zien

Hoewel het grootste deel van de totale internetreclame-inkomsten in 2017 bestaat uit paid search advertising (vast en mobiel), laat videoreclame op internet over de hele linie explosieve groeicijfers zien (vast en mobiel internet). Volgens PwC’s Outlook zal de waarde van de totale markt van videoreclame op internet in 2021 uitkomen op 230 miljoen euro. In het jaar 2019 zullen de inkomsten uit videoreclame via mobiel intrnet voor het eerst die van videoreclame via vast internet overstijgen.

Technologie voor internetreclame in het tv-segment

Ondanks de verschuiving naar internetreclame voorspellen Van Eeden en Scheffer in hun artikel dat internetreclame en alle andere reclamesegmenten naast elkaar kunnen, en blijven bestaan. Maar de twee PwC-specialisten benadrukken ook de noodzaak dat offline reclame constant laat zien dat de toegevoegde waarde verbetert. Zij noemen televisiereclame als een segment waarin partijen in de gehele waardeketen samen meer gaan investeren in technologieën die in internetreclame worden gebruikt.

Impact tv-campagnes meetbaar maken

‘Het geavanceerde tv- en mediaplatform van MediaSynced is een goed voorbeeld van innovatie die tv-reclame veel meer toegevoegde waarde kan opleveren’, zegt Van Eeden. ‘In een interview dat ik had met de CEO van MediaSynced vertelt hij waarom en hoe televisiereclame de systemen en methoden van online moet gaan toepassen.’ In het interview, getiteld Building bridges towards programmatic TV, legt de CEO uit hoe zijn platform online en offline data gebruikt voor het creëren, identificeren en synchroniseren van tv- en videocampagnes, waarvan de impact meetbaar is door het monitoren van gedragsveranderingen van consumenten.

Publicaties