FOODLOGICA, 100weeks en Butterfly Housing winnen Social Impact Lab

FOODLOGICA, 100weeks en Butterfly Housing zijn de winnaars van Social Impact Lab 2016 van PwC, een challenge voor startende social enterprises in Nederland. Voor de editie van dit jaar hadden 75 startende social enterprises zich ingeschreven.

De drie winnende startups met een maatschappelijk doel komen in een intensief begeleidingstraject, mogen gebruikmaken van kantoorfaciliteiten van PwC en komen in aanmerking voor financiering tot 50.000 euro.

FOODLOGICA
FOODLOGICA is een duurzame, logistieke dienstverlener op het gebied van voedsel. Lokale goederen en producten worden vervoerd naar het lokale bedrijfsleven met behulp van door zonne-energie opgeladen elektrische trikes. De Italiaanse Francesca Miazzo, eigenaar van FOODLOGICA, is trots op haar winst. ‘Dat we deze prijs mogen ontvangen is het bewijs dat men ook in Nederland de intentie heeft om te werken aan een betere, duurzame en lokale voedselketen. Samen met PwC gaan we daarin de volgende stap zetten.’

100weeks
100weeks werd eveneens tot winnaar gekroond. De organisatie ontwikkelde een nieuw model voor fondsenwerving en internationale armoedebestrijding. Deze ‘AirBnB van de hulp’ biedt donateurs via mobiele telefonie de mogelijkheid direct geld te geven aan vrouwen (en vluchtelingen) die in extreme armoede leven. Gitte Büch van 100weeks: ‘Dankzij deze prijs kunnen we het verdienmodel nog eens goed onder de loep nemen, daarnaast denk ik dat we met PwC onze impact nog verder kunnen vergroten.’

Butterfly Housing
De derde winnaar, Butterfly Housing, heeft als doel om het woningtekort op het Afrikaanse continent op te lossen. Door een samenwerking met locale partners stimuleert de organisatie de locale economie en wordt er bijgedragen aan een evenwichtige groei van de (locale) bouwkennis en -ervaring. Robert van Kats, een van de drie oprichters gelooft dat de samenwerking hen met name gaat helpen op juridisch en fiscaal gebied. ‘Dat is voor ons op dit moment een nog erg onbekend terrein.’

PwC en social enterprises
Om het sociaal ondernemerschap in ons land te versterken, helpt PwC startups met een maatschappelijk doel met het maken van de volgende stap en het vergroten van hun maatschappelijke impact. De Nederlandse social enterprise sector blijft maar groeien. PwC wil kennis en kunde inzetten om deze sector in Nederland op de kaart te zetten. Dat doet ze door social enterprises te begeleiden, masterclasses te organiseren voor social enterprises en onderzoek te doen naar de financieringsmogelijkheden. PwC is daarnaast een van de founding partners van Social Enterprise NL, een platform dat social enterprises verenigt en hun belangen behartigt. Ook is PwC launching partner van Ashoka Nederland. Ashoka helpt sociaal innovators: organisaties die een volledig nieuwe en schaalbare innovatie hebben.

Op YouTube en www.pwc.nl/nl/socialimpactlab vindt u meer informatie.

Publicaties