‘Nederlandse maakindustrie mist de boot op gebied digitalisering’

De Nederlandse maakindustrie dreigt de boot te missen als het gaat om digitalisering. Dat komt doordat veel ondernemers en topmanagers een te rooskleurig beeld hebben over hoe ver hun organisatie is gevorderd op het gebied van digitalisering. Daarnaast kant onderschatten ze de impact die de digitale revolutie op hun bedrijf kan hebben.

Dat schrijft Michel Mulders, PwC-expert op het gebied van Industrie 4.0, in zijn nieuwste blog. Volgens Mulders is de digitale revolutie in de maakindustrie nu echt begonnen, ‘en de voordelen die er met name voor de koplopers vallen te behalen zijn enorm’. Als Nederland daarbij de boot mist, is dat ‘een zeer zorgelijke ontwikkeling, gezien de bijdrage van die industrie aan de Nederlandse economie en onze welvaart’.

Mulders vindt dat Nederlandse ondernemers en topmanagers ‘te weinig offensief’ zijn. ‘Daardoor missen ze kansen: de potentiële winst die digitalisering kan opleveren – in de vorm van nieuwe omzet, lagere kosten, grotere flexibiliteit, betere dienstverlening en klantenervaringen – is immens. Er wordt ook te weinig defensief gedacht waardoor kwetsbaarheden ontstaan: hoe goed is hun bedrijf werkelijk bestand tegen een digitale koploper – een concurrent, een start-up of een nieuwkomer uit een andere sector – die hun markt verstoort?’

Lees hier de blog van Michel Mulders.

Publicaties