Traditionele verzekeraars komen in de knel

De digitale verkoop van verzekeringen neemt een enorme vlucht. Als traditionele verzekeraars niet snel hun kostenniveau radicaal terugbrengen naar één euro per polis, zullen zij snel worden ingehaald door nieuwe spelers. Het is dan slechts een kwestie van tijd dat de Apples van deze wereld hun intrede zullen doen op de verzekeringsmarkt.

vertegenwoordigingsbevoegdheid
Dat stellen PwC’ers Christoffel van Riet en Joost Petit in het Financieele Dagblad. Lees hieronder het gehele opiniestuk:

Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek becijfert dat het vertrouwen van consumenten in verzekeraars blijft dalen. Verzekeraars bungelen al jaren onder aan de Dutch Customer Performance Index. En dus is er ruimte voor nieuwe merken en verzekeringsvormen die – ongehinderd door ‘oud denken’ in processen, systemen en beloningen – een positie willen verwerven.

De consument laat zich bovendien steeds minder leiden door reclame-uitingen. Hij neemt zijn koopbeslissingen meer en meer op basis van de mening van zijn (online) sociale netwerk. Verzekeringen worden vooral verkocht via directe kanalen en in toenemende mate in een ‘online selfservice’-variant. Door de bijbehorende vereenvoudiging van producten en processen neemt de druk op prijs toe. Dit verdienmodel zien we ook bij de ‘Hema-notarisservice’.

Een dergelijk model faciliteert en dwingt een kostenverlaging van de kosten per polis af. Het laat zich vergelijken met het businessmodel van iTunes. Apple rekent een prijs van 0,99 euro per nummer. Daarvoor in ruil krijgt de consument een goed en eenvoudig verkrijgbaar product en een sterk merk. Het bedrijf neemt genoegen met een extreem lage marge, maar daar staat een groot marktaandeel tegenover. Bovendien is het voor concurrenten niet eenvoudig om een succesvollere businesscase te ontwikkelen.

Dit model moet de stok in de grond zijn voor de ‘nieuwe’ verzekeraars. Met als ultieme doel operationele kosten per polis per jaar op 1 euro uit te laten komen. De technologie om dit de ondersteunen is beschikbaar en wordt ieder jaar beter en goedkoper. Om de 1 euro-regel werkelijkheid te laten worden vereist nieuw, ondernemend en doortastend denken. Zonder dat worden verzekeraars ingehaald door de Apples van deze wereld.

Publicaties