KNVB gaat meer sturen op data om impact te vergroten

De KNVB gaat de komende jaren nog meer sturen op de grote hoeveelheden data die de voetbalbond dagelijks binnenkrijgt. Door gebruik te maken van moderne technologie hoopt de bond problemen binnen het voetbal al te tackelen voordat ze überhaupt ontstaan. ‘Met behulp van data-analyse kunnen we meer op basis van ratio in plaats van emotie beslissen.’

‘Alleen al in het amateurvoetbal worden elk weekeinde ongeveer 35.000 wedstrijden gespeeld’, zegt senior categoriemanager Jurrie Groenendijk van de KNVB. ‘Alle informatie over die wedstrijden registreren we in onze database: we digitaliseren de wedstrijdformulieren, van de spelers houden we alles bij en na afloop kunnen zij hun eigen wedstrijd en scheidsrechter reviewen.’

Problemen voorkomen

Voor de KNVB zijn die ervaringen en cijfers bijzonder waardevol. Volgens Groenendijk bieden de verzamelde data in combinatie met predictive analytics het voetbal de komende jaren enorme kansen. ‘Met de huidige technologie kunnen we bepaalde problemen binnen de sport misschien wel tackelen voordat ze überhaupt ontstaan. Als wij zien dat een team drie keer achter elkaar met 11-0 wint, kunnen we het tijdens het seizoen al een niveau hoger indelen. Zo blijft het spelplezier behouden, en daar draait het om.’

De waarde van voetbal

Hoe waardevol data kunnen zijn, ervoer de KNVB bij het door PwC verrichtte onderzoek naar ‘de kracht van voetbal’. De sport verenigt en houdt miljoenen mensen in zijn greep, maar welke waarde vertegenwoordigt voetbal nu werkelijk? Om die vraag te beantwoorden, ontwikkelden data-analisten van PwC een uniek meetinstrument. Daarin werd de impact van voetbal opgesplitst in bijdragen aan de economie, verbinding, gezondheid en vorming.

Uniek sturingsinstrument

‘Voor de eerste keer zijn zowel de financiële als niet-financiële waarden van voetbal verenigd in een rapportage en een sturingsinstrument’, vertelt Charlotte Bech, die vanuit PwC bij het onderzoek was betrokken. ‘Uiteindelijk bleek dat de economische kracht vooral wordt gevoed door het betaald voetbal, terwijl de elementen verbinding, gezondheid en vorming vooral worden gegenereerd door het amateurvoetbal.’

Impact vergroten

‘Voor betaaldvoetbalorganisaties is het belangrijk om stakeholders te tonen welke impact zij hebben op hun omgeving’, vult Groenendijk aan. ‘Wij als KNVB wilden vooral te weten komen aan welke knoppen we moeten draaien om de impact van de organisatie verder te vergroten. Het onderzoek is voor ons nu een belangrijke onderligger om de waarde van voetbal uit te drukken en op C-level het gesprek aan te gaan. Het is een instrument om beleidsbeslissingen te rationaliseren.’

Dit is een verkorte versie van het interview met Jurrie Groenendijk en Charlotte Bech in ons digitale relatiemagazine Inzake. Lees hier het hele interview.

Publicaties